voorstellen

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
harrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 juli, 2015 22:42
Contacteer:

voorstellen

Bericht door harrys » 29 mei, 2016 19:59

Hallo 02- mensen.
Zal me ff voorstellen. Naam is Harry, bedoeling is om in 2017 te racen in NK GTTC met een 2002. Heb een jaartje geleden originele groene Nl 1971 2002 gekocht. Auto is inmiddels het loogbad in geweest, binnenkort rolkooi erin en wat laswerk aan body. Alle schweinebacken verbredingen liggen klaar evenals polyster deuren, en motorkap en achterklep in polyeters. Ook de lexaan ruiten van Plastic4Performance liggen klaar. Steekassen zijn gereviseerd en er is een sper in aanbouw. Verder is Colloti bijna klaar met de 5 speeds straight cut dog leg box voor de auto . Nog een ( heleboel) boel werk te doen maar eind dit jaar is ie wel klaar. We gaan de auto strikt bouwen vlgs FIA reglement t/m 31-12 1971 dat betekent dat als gevolg van deze keuz, o.a.:
- verplicht op 13 " velgen en semi-slicks
- daar staat tegenover dat alle deuren, spatborden, ruiten en motor klep en kofferklep in kunststof mogen.
Kleur staat ook alvast : wordt bristol grijs , zodat ie in period kleur houdt.
Over motor en wielophangingen zijn we aan het nadenken maar ook hier doen we het net als met kooi constructie en carrosserie verstevingen helemaal binnen de homologatie van 1971.

Auto wordt gebouwd door Tazman Autosport ( in het verleden voor de Nl. Youngti er Trophy al meer 2002's gebouwd)

Gebruikersavatar
FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 3732
Lid geworden op: 04 mei, 2004 19:27
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door FunPlay » 30 mei, 2016 08:38

Hallo Harry,
Welkom hier !
Je bent met een schitterend project bezig zeg.
Heb je al meer ervaring in de race-scene of wordt dit je eerste ervaring ?

Succes en we zien de foto's graag ergens op internet verschijnen.

Gr. Arjan
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator


Een BMW02 is "Fun to Play"

harrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 juli, 2015 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door harrys » 30 mei, 2016 08:57

niet bepaald de eerste race auto ....

Gebruikersavatar
1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1644
Lid geworden op: 21 maart, 2007 10:24
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door 1502 » 30 mei, 2016 12:55

Hallo Harry, welkom hier en foto's vinden wij erg leuk.
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)

Gebruikersavatar
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 maart, 2003 10:58
Locatie: tussen Den Bosch en Eindhoven
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door loentje » 30 mei, 2016 15:08

welkom hier, mijn auto is ook Bristol (zie projecten hiervoor)

foto's zijn altijd welkom!


groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW e39 540i touring 2001, Cosmoszwart
BMW e23 745i 1984 zobel

Gebruikersavatar
Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 1694
Lid geworden op: 26 september, 2009 20:04
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Tomfish » 31 mei, 2016 20:59

Ook namens het bestuur, welkom!
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

harrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 juli, 2015 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door harrys » 31 mei, 2016 21:24

foto's zal ik plaatsen als we stapje verder. Zo'n geloogde body is namelijk een treurig gezicht eigenlijk. Wel leuk dat je dan kunt zien hoe ze vroeger gemaakt werden, lasnaden die met tin afgewerkt werden. En voordeel natuurlijk dat het perfect lassen is aan geloogde plaat en de auto weegt natuurlijk geen gram teveel straks. Maar wel een treurig gezicht, nu.

Gebruikersavatar
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1802
Lid geworden op: 29 juni, 2003 23:39
Locatie: tussen Wolvega en Heerenveen
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door japo » 01 juni, 2016 10:37

Welkom Harry en hou ons op de hoogte, altijd leuk.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (daily driver)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i (uitgeleend)
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring

Gebruikersavatar
bmw2002
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 februari, 2006 17:10
Locatie: België
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door bmw2002 » 16 juni, 2016 20:30

Hoi,
Wat bedoelen ze met een 'straight cut'.
Ik heb veel 5bakken liggen met dog leg type 02 of E21 of type group A, maar de term straight cut ken ik niet....
Ik leer graag iets bij...
Tom (la linea race auto)"

Gebruikersavatar
02fan
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 juni, 2014 23:09
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door 02fan » 16 juni, 2016 20:54

'71 is een prachtig bouwjaar! Was je ook al lid van onze club? Zo nee is dat wellicht handig want dan heb je toegang tot alle delen van het forum hetgeen je misschien nog ka helpen met het een en ander.

Groet en suc6 met het project.

Een '71 lotgenoot
Evenementencommissie
BMW 02 club Nederland
evenementen@bmw02club.nl

www.bmwtrouwauto.nl
info@bmwtrouwauto.nl

Gebruikersavatar
Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1529
Lid geworden op: 06 juli, 2008 19:27
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Bouke Veurman » 20 juni, 2016 09:55

bmw2002 schreef:Hoi,
Wat bedoelen ze met een 'straight cut'.
Ik heb veel 5bakken liggen met dog leg type 02 of E21 of type group A, maar de term straight cut ken ik niet....
Ik leer graag iets bij...
Tom (la linea race auto)"
Straight cut betekent dat de vertanding van de tandwielen in de bak parallel zijn met de as door het tandwiel, in plaats van de gedraaide vorm van de tanden op een tandwiel uit een normale bak. Door de gedraaide vertanding op een 'normaal' tandwiel komen er extra zijdelingse krachten op de assen in de bak. Dit betekent dat er ofwel minder kracht op gezet kan worden ofwel er veel dikkere assen toegepast moeten worden in de bak.

Voordeel van deze rechte vertanding is dus dat er veel meer kracht op gezet kan worden, meer vermogen, terwijl het gewicht van de bak lager kan blijven dan bij een normale bak. Nadeel is het karakteristieke gierende geluid (het contactoppervlak tussen de tanden is vele malen groter.) Dit hoor je bijvoorbeeld goed bij rally auto`s. Daarnaast moet je bij een rechte vertanding de auto echt in de versnelling gooien, minder soepel dan bij de standaard vertanding. Daarom zit er nooit rechte vertanding in een normale auto.

Het heeft verder nog andere voordelen. De tandwielen zijn veel makkelijker te produceren en het gaat minder hard kapot als het kapot gaat.

Groet,
Bouke

helical gear (normaal) Afbeelding

straight cut Afbeelding
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood

fireblade.nl
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 oktober, 2010 21:21
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door fireblade.nl » 20 juni, 2016 21:23

Hallo Harrys,

Bedankt voor de tip voor de lexaan ruiten. Was ze alleen nog maar tegengekomen in de 3mm uitvoering, welke te dun is. Ga ze ook bestellen.
Wat voor voorruit heb je erin zitten? Ik ben op zoek naar een gelaagd en elec verwarmd exemplaar.
Leuk project!
Bouw zelf een 02 rally exemplaar, voor het NRK RC2-S20 klasse.

Groeten,
Gerwin

Gebruikersavatar
Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 1694
Lid geworden op: 26 september, 2009 20:04
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Tomfish » 21 juni, 2016 12:19

Bouke Veurman schreef: Nadeel is het karakteristieke gierende geluid (het contactoppervlak tussen de tanden is vele malen groter.)
Bouke, het contactoppervlak is toch juist kleiner bij een straight cut?
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

Gebruikersavatar
Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1529
Lid geworden op: 06 juli, 2008 19:27
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Bouke Veurman » 21 juni, 2016 14:06

Yes Tom, je hebt gelijk het moet genuanceerd worden, het contactoppervlak wordt verdeeld over meerdere tanden bij de helical wielen. Per tand verschuift het contactoppervlak. De tandwielen haken hierdoor meer geleidelijk in elkaar dan bij straight cut tandwielen, waardoor minder geluid. Maar door de verschuiving ook meer warmte.
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood

Gebruikersavatar
bmw2002
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 februari, 2006 17:10
Locatie: België
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door bmw2002 » 22 juni, 2016 18:52

Ah OK...
Ik heb ook zo een bakje liggen, .... 5bak ZF voor de allereerste TISA's met rechte tandwielen. Ongelofelijk origineel en zeldzaam. Zat ook in de Gullwing MErcedes geloof ik maar de mijne heeft een BMW klok. Waarschijnlijk kun je voor een prijs ook zoiets kopen (maar dan zwaarder als die van mij) bij Quaife.
Ik kocht mijn Makrolon ruiten tot nu toe altijd bij Ahrend.
Grtz,
Tom

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten