mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Gebruikersavatar
martin1802
Berichten: 407
Lid geworden op: 27 mei, 2012 15:20
Locatie: Valthermond (DR)
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door martin1802 » 23 april, 2013 11:42

Enigste (probleem) Hein is dat die dingen best degelijk gebouwd zijn dus die gaan echt nog wel even mee !
E30 318 soon to be 320 project.
E30 316 mijn betrouwbare daily die elke dag boven de 340.000 uit tuft.
E30 325E het project van mij en mijn vader.

Gebruikersavatar
HeinJ
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 719
Lid geworden op: 27 juli, 2004 21:23
Locatie: Middelie
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door HeinJ » 23 april, 2013 11:45

Als je het mij vraagt niet.. schrapers krijgen alle auto's wel stuk. Olie van de Aldie, distributie weet ik nie. En roest lassen? He wat duur, stop er maar een sok in, dan keur ikke em wel bij de neef van mijn broer!

Zo zijn er ook een hoop nultwee's op de sloop beland hoor :wink:
1973 BMW 2002 Kompressor - als een propeller en een ster bij elkaar komen..
1995 Cadillac Eldorado 4.6 - betrouwbaar & verstandig dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1550
Lid geworden op: 06 juli, 2008 19:27
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Bouke Veurman » 23 april, 2013 15:38

van de pagina Good Vibrations van Facebook:

Vandaag is de petitie aangeboden aan de 'heren' in Den Haag. Met het ontvangen van de petitie hebben zij gevraagd of wij nu willen stoppen met mailen....

Vanavond om 19.00 en 22.30 in Hart van Nederland op SBS6 het verslag!



Over dat stoppen met mailen zijn de meningen verdeeld :wink:
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood

Gebruikersavatar
1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1674
Lid geworden op: 21 maart, 2007 10:24
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door 1502 » 24 april, 2013 19:01

Er duiken momenteel slechte berichten op in de media.
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)

Gebruikersavatar
HeinJ
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 719
Lid geworden op: 27 juli, 2004 21:23
Locatie: Middelie
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door HeinJ » 24 april, 2013 19:49

Inderdaad.. http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-a ... merbranche

Ik moet toegeven dat het me nog meevalt, de vrijstelling blijft in ieder geval gehandhaafd maar wel met een andere leeftijdsgrens. Ik had van de roverheid in ieder geval meer gegraai verwacht.
Al vraag ik me af hoe ze gaan controleren dat de kwarttarief-rijders van dec t/m feb niet stiekem rondpruttelen. Aan de andere kant, een oud vehikel valt best op tussen al die moderne ecoschraapleasers, en als je dat combineert met een kentekenscanner ben je er al..

Weet iemand trouwens wat cijfers? Met name de aantallen oldtimers die ouder zijn dan 40 jaar, en het aantal wat tussen de 25 en 40 jaar oud is. Volgens mij is die laatste groep aanzienlijk groter (de dieselsterren niet meegerekend). Ik denk dat een hoop liefhebbers van grote Amerikanen nu behoorlijk wanhopig worden..
1973 BMW 2002 Kompressor - als een propeller en een ster bij elkaar komen..
1995 Cadillac Eldorado 4.6 - betrouwbaar & verstandig dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Trax
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 390
Lid geworden op: 11 juli, 2008 01:55
Locatie: Nederweert
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Trax » 24 april, 2013 20:08

Zolang je geen LPG rijdt ben je er als 02 rijden geeneens zo slecht bij uit. Veel 02's hebben de leeftijd van 40 jaar bereikt. En tijdens de winter verbod op rijden ontmoedigt ook veel misbruikers.

Gebruikersavatar
Branko
Bestuurslid BMW 02 Club NL
Bestuurslid BMW 02 Club NL
Berichten: 340
Lid geworden op: 28 mei, 2003 00:23
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Branko » 24 april, 2013 20:34

Jongens, de kogel is door de kerk, het volgende bericht staat net op de Volkskrantsite. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... mers.dhtml


De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR.

De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en LPG-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.

Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar.
Branko van Rijnsoever
Voorzitter BMW 02 club Nederland

BMW 1802 1975
BMW 1800 1970
BMW 320i cabrio 1990
BMW R1100 S 2001

Gebruikersavatar
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1927
Lid geworden op: 29 juni, 2003 23:39
Locatie: tussen Wolvega en Heerenveen
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door japo » 24 april, 2013 21:05

De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en LPG-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.
Wat gebeurt er dan met de diesel en LPG auto's?
Daar kom ik niet uit.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (daily driver)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i (uitgeleend)
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring

Gebruikersavatar
2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 694
Lid geworden op: 02 mei, 2003 23:52
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door 2002tje » 24 april, 2013 21:12

Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 1600 Touring '72 Fjordblau
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

Gebruikersavatar
HeinJ
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 719
Lid geworden op: 27 juli, 2004 21:23
Locatie: Middelie
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door HeinJ » 24 april, 2013 21:55

japo schreef:
De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en LPG-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.
Wat gebeurt er dan met de diesel en LPG auto's?
Daar kom ik niet uit.
Alles ouder dan 40 jaar wordt/blijft wegenbelastingvrij. Bij auto's tussen 26 en 40 jaar heeft alleen een benzineauto recht op dat kwarttarief, met LPG en diesel moet je gewoon de volle mep wegenbelasting betalen.
Tja.. en ik maar denken dat de VVD voor de autorijder was! Waar moet de autoliefhebber straks eigenlijk op gaan stemmen?
1973 BMW 2002 Kompressor - als een propeller en een ster bij elkaar komen..
1995 Cadillac Eldorado 4.6 - betrouwbaar & verstandig dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Klaas Jan Crielaard
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 september, 2012 22:55
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Klaas Jan Crielaard » 24 april, 2013 21:55

We komen er nog zo slecht vanaf behalve las je auto nog geen 40 jaar is maar voor de jongste 02's is die termijn ook snel in zicht
Jammer voor de LPG rijders onder ons, alleen zonder belasting > 40 jaar.
De Yountimers moet dus wel gaan betalen (kwarttarief) en in de winter niet rijden.
De bedrijven die LPG inbouwen in oldtimers worden nu wel hard getroffen.

Voor de waarde stijging van de 02 is het wel goed, straks koop je voor weinig een E21 E28 enz.

Over de import auto's wordt trouwens met geen woord gerept, maar de auto's die nu net geïmporteerd zijn raken ze aan de straatstenen niet kwijt, ook als is er een overgangsregeling.
1600-2 1970 in restauratie

Gebruikersavatar
martin1802
Berichten: 407
Lid geworden op: 27 mei, 2012 15:20
Locatie: Valthermond (DR)
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door martin1802 » 24 april, 2013 22:14

Nou ja als ik het zo lees gaat dit dus ook echt zo gebeuren.
Wat mij nu niet duidelijk is is wat er gebeurt als je wel in de winter maanden gewoon wilt rijden ???
Ben je dan in overtreding of ga je dan gewoon 100% betalen ? Het hele jaar lang ??
Zou toch te gek voor woorden zijn als de regering gaat bepalen wanneer ik met mijn auto de deur uit mag !!!!
E30 318 soon to be 320 project.
E30 316 mijn betrouwbare daily die elke dag boven de 340.000 uit tuft.
E30 325E het project van mij en mijn vader.

Gebruikersavatar
2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 694
Lid geworden op: 02 mei, 2003 23:52
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door 2002tje » 24 april, 2013 23:20

Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 1600 Touring '72 Fjordblau
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

Gebruikersavatar
martin1802
Berichten: 407
Lid geworden op: 27 mei, 2012 15:20
Locatie: Valthermond (DR)
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door martin1802 » 24 april, 2013 23:35

Dankje voor de link Robert !
Als ik dus wel de wintermaanden wil rijden moet ik dus een verzoek indienen om volledig te betalen !
Word nog een lastige keuze !!
E30 318 soon to be 320 project.
E30 316 mijn betrouwbare daily die elke dag boven de 340.000 uit tuft.
E30 325E het project van mij en mijn vader.

Gebruikersavatar
Guid02
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1406
Lid geworden op: 14 mei, 2003 14:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Guid02 » 25 april, 2013 07:50

persoonlijk kom ik goed weg met deze regeling
scheelt toch een boel centjes vergeleken met het allereerste voorstel, nu voor mijn aut nog 15 maanden en dus 120 euro tegenover wat het eerste voorstel was, 120 per kwartaal maal 7 auto's die nu NL kenteken hebben is ongeveer 3500 per jaar en daarbij de waardevermindering van die auto's en van de projecten. Dat was een duur grapje geworden, en had ik ook niet kunnen dragen. Maar goed nu hebben dieselrijders uit de jaren 80 deze "grap" en daar zullen een aantal mensen die echte liefhebbers zijn en niet belasting duikers de dupe van worden. Lullig maar ik ben zelf toch wel opgelucht.

Rekening rijden klinkt nu toch niet zo oneerlijk meer nietwaar?

En denk nou niet dat wanneer andere partijen in de regering hadden gezeten ipv vvd en pvda we niet zouden aangepakt zijn
er is al jaren sprake van discussie rondom de oldtimer vrijstelling en lang heeft de Fehac en de KNAC dat weten af te houden middels stevig lobbywerk. Maar komt het niet uit de lengte dan moet het uit de breedte komen. Het staat er gewoon niet goed voor met NL en dus moet er overal geld vandaan gesprokkeld worden. En persoonlijk liever op deze manier dan dat onderwijs of gezondheidszorg verder gepakt worden.

Voor de duidelijkheid deze regeling is ruimhartiger dan de regeling in de UK waar ze de grens, na jaren 1973 te hebben gehad volgend jaar misschien mee late lopen en op 40 jaar zetten, en dat is zonder overgangsregeling.
En in DL en B is ook niet alles goud wat er blinkt aangezien er daar strenge eisen zijn om te voldoen aan het vrijstellingsbeleid (KM, originaliteit, etc)

Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat de leeftijd gerelateerd mag zijn aan het mogen dragen van blauwe kenteken platen en dat is +/- 1978. En dat had dan voor mij dan ook vast mogen zijn, en dan ook niets met een kwart of iets dergelijks als overgangsgedoe. En tuurlijk dat komt voor mij lekker uit aangezien ik niet nieuwer heb, maar dat is voor mij toch wel de grens van auto's die ik schaar onder klassiekers of auto's die een youngtimer zijn.

maar goed ik denk dat ik eens moet gaan kijken hoe ik een stallingsmogelijkheid kan gaan leveren met een 3 maanden optie, dat gaat goud geld worden, uberhaupt stallingen want nu komen er vast een boel diesels zoeken om nog een paar jaar droog te staan tot ze ook 40 zijn.
groet
Guido

kashmir 1500 (63)
cham. 1600 (65)
bristol 2000ti (66)
cham. 1800 (67)
condorgelb 2002 baur #56 (71)
nevada 2000 (72)
verona 2002 baur (73)
malaga touring 2002 (74)
alpine/inka 2002 UKracer (75)
chamonix 2002aut (75)

Gebruikersavatar
FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 3775
Lid geworden op: 04 mei, 2004 19:27
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door FunPlay » 25 april, 2013 08:28

Hoe zit het nu met auto's die ouder zijn dan 40 jaar, dus van voor 1974 zijn, m.b.t. het rijden in december-januari en februari ?
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Ik snap dat gedeelte: (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987) hier niet.
Want een auto van eerste toelating vanaf 1963 is op 1 januari 2014 toch 50 jaar oud ??!!
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator


Een BMW02 is "Fun to Play"

Gebruikersavatar
Maghiel Hanse
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 september, 2003 00:07
Locatie: Burgh-Haamstede
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Maghiel Hanse » 25 april, 2013 09:04

Scherp Arjan, ik vermoed dat dat een foutje is, dus dat het 1973 moet zijn.

met de (meeste) 02's en NK komen we er wel goed vanaf denk ik zo. LPG is jammer voor sommige hobbyisten die misschien nu zullen overwegen of ze hun wagen van tussen circa 1976 en 1987 weer terug zullen bouwen naar benzine. (maar goed dat is voor een hobbyist ook wel weer te doen :wink: )
'71 bmw 2002A atlantik
'71 bmw 2000 chamonix
'87 bmw 325(i)E lachsilber
'94 bmw 525 tds A Touring sorrentblau
'74 bmw r90/6 zwart
'79 Fiat 127 1050 cl blauwmet.

Gebruikersavatar
Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 1785
Lid geworden op: 26 september, 2009 20:04
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Tomfish » 25 april, 2013 09:11

Dus als ik het begrijp is het als volgt:
BMW 2002 Maart '74 Benzine --> 3 maanden (kwart)wegenbelasting betalen per 1-1-2014
BMW 150 Februari '76 Benzine --> 1 jaar, 2 maanden (kwart)wegenbelasting betalen per 1-1-2014

Mwah, mij hoor je niet klagen.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

Gebruikersavatar
Maghiel Hanse
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 september, 2003 00:07
Locatie: Burgh-Haamstede
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Maghiel Hanse » 25 april, 2013 09:49

KLopt Tom.

wat ik me nog afvraag. Iedereen heeft toch een vrijstellingsbrief van de belastingdienst gekregen bij de tenaamstelling van een kenteken dat 25 jaar of ouder is. Zou je met die brief in de hand geen bezwaar kunnen maken tegen een eventuele aanslag die toch op dat kenteken wordt gelegd straks op 1/1/2014. Ik weet niet hoe dat juridisch zit. Maar feitelijk heb je wel een vrijstelling gekregen op een kenteken (mag je dat een -persoonlijk- 'recht' noemen?) en dat nemen ze je weer af...
'71 bmw 2002A atlantik
'71 bmw 2000 chamonix
'87 bmw 325(i)E lachsilber
'94 bmw 525 tds A Touring sorrentblau
'74 bmw r90/6 zwart
'79 Fiat 127 1050 cl blauwmet.

Gebruikersavatar
Guid02
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1406
Lid geworden op: 14 mei, 2003 14:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Guid02 » 25 april, 2013 10:08

voor maart 74 is het denk ik handiger om of even te schorsen als je kan stallen (geen kosten) en anders vragen om gewoon wegenbelasting te betalen
dat is minder dan de 120 want maar voor 2 maanden en wat dagen, daarna is belasting vrij.
als je dus volgens de overgangsregeling werkt dan mag je jan en feb niet rijden

btw dit zal via een wetswijziging geregeld worden en dan zullen de oude rechten vervallen
groet
Guido

kashmir 1500 (63)
cham. 1600 (65)
bristol 2000ti (66)
cham. 1800 (67)
condorgelb 2002 baur #56 (71)
nevada 2000 (72)
verona 2002 baur (73)
malaga touring 2002 (74)
alpine/inka 2002 UKracer (75)
chamonix 2002aut (75)

Gebruikersavatar
Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1550
Lid geworden op: 06 juli, 2008 19:27
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Bouke Veurman » 25 april, 2013 10:53

Tjonge de MRB wordt toch nog flink aangepakt, maar ergens toch ook nog wel wat minder desastreus dan bij de voorstellen die de revue hebben gepasseerd. Wat zullen de roundie 02`s nu in waarde gaan stijgen zeg :wink:. Nee zonder gekheid denk ik dat we er nog relatief goed vanaf zijn gekomen door ons met z`n allen te laten horen en door flink lobbywerk van de belangenorganisaties.

Een maat van mij met een 86 LPG chevy van, een porsche 944 en een Lancia Beta HPE zal minder vrolijk zijn... Er wordt toch nog een flinke markt de nek om gedraaid hoor, dat moeten we niet onderschatten.

Wat ik wel heel erg sprekend vind is dat in die hele brief van Weekers naar de voorzitter het woord milieu niet voorkomt...(zoekfunctie milieu = 0 results) grappig toch politiek? Maar goed, dat wisten we natuurlijk al langer dat het ging om de begroting, maar sprekend is het wel.
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood

Gebruikersavatar
martin1802
Berichten: 407
Lid geworden op: 27 mei, 2012 15:20
Locatie: Valthermond (DR)
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door martin1802 » 25 april, 2013 10:56

Ik overweeg juist dan om een LPG in te gaan bouwen in mijn E30.
Want ik wil gewoon in de winter maanden kunnen rijden om 2 redenen.
Eerste is dat stilstaan voor zo`n ding veel slechter is dan een beetje zout wat je er zo afspoelt en ook tegen kunt beschermen.
Tweede is dat ik simpelweg gewoon altijd mijn auto wil kunnen gebruiken.
En als ik dan toch volle pond betaal dan compenseert het goedkope van de LPG dit nog een klein klein beetje.
E30 318 soon to be 320 project.
E30 316 mijn betrouwbare daily die elke dag boven de 340.000 uit tuft.
E30 325E het project van mij en mijn vader.

Gebruikersavatar
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 1927
Lid geworden op: 29 juni, 2003 23:39
Locatie: tussen Wolvega en Heerenveen
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door japo » 25 april, 2013 11:00

Ik heb even zitten rekenen en mijn E21 op gas van 82 gaat mij ongeveer 1120 per jaar aan wegenbelasting kosten.
Benzine zou 500 per jaar zijn.
Dat is pittig.
Ik heb deze auto sinds Oktober en rij er wel veel mee.
Nu bijna 10.000 km al, meeste woon werkverkeer.
Verkopen is nu geen optie meer en gas eruit wel.

Omdat mijn 02 in de garage staat wegens onderhoud heb ik zoveel met deze gereden.
Zou eigenlijk auto voor Petra zijn.
We hebben een 2de auto nodig dus misschien wel de E21 als woon werkverkeer en de 02 voor Petra en de clubdagen.
Maar even goed gaan rekenen of het haalbaar is.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (daily driver)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i (uitgeleend)
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring

Gebruikersavatar
Trax
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Berichten: 390
Lid geworden op: 11 juli, 2008 01:55
Locatie: Nederweert
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Trax » 25 april, 2013 11:54

japo schreef:Ik heb even zitten rekenen en mijn E21 op gas van 82 gaat mij ongeveer 1120 per jaar aan wegenbelasting kosten.
Benzine zou 500 per jaar zijn.
.
'Voor benzineauto’s die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn komt er een kwarttarief (maximaal 120 euro, ook voor bedrijfswagens en motoren)'

Overigens, met aanname van bovenstaande stelling: als 120 euro per jaar nog teveel MRB is, kan je beter de fiets nemen. Ook goed dat er in de wintermaanden een rijverbod komt, zo worden de echte liefhebbers die doorgaans in de wintermaanden toch niet rijden onderscheiden van degene die misbruik maken van de regeling mijn inziens. Er van uitgaande dat je in een oldtimer geen woon-werk verkeer rijdt en dus meestal niet meer dan 5000 km per jaar maakt zijn LPG en diesel dus wel volledig belast en verdwijnen ineens alle stinkende 190D's en Youngtimers op LPG die het doorgaans rijden om relatief goedkoop te kunnen rijden.

Algemeen: Ik vind de maatregelen een goed compromis, en pakt niet heel veel verkeerd uit voor de echte liefhebber die per jaar max 120 euro meer kwijt is (brandstofkosten op benzine in tegenstelling tot LPG daargelaten).

Gebruikersavatar
Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Berichten: 1785
Lid geworden op: 26 september, 2009 20:04
Contacteer:

Re: mailactie: vrijstelling oldtimers ernstig onder druk!

Bericht door Tomfish » 25 april, 2013 12:50

Guid02 schreef:voor maart 74 is het denk ik handiger om of even te schorsen als je kan stallen (geen kosten) en anders vragen om gewoon wegenbelasting te betalen
dat is minder dan de 120 want maar voor 2 maanden en wat dagen, daarna is belasting vrij.
als je dus volgens de overgangsregeling werkt dan mag je jan en feb niet rijden.
Ook een goed idee inderdaad. De maart 74 staat nu op benzine, maar stiekem zit er een LPG tank in. Deze wil ik eigenlijk nog wel laten keuren zodat ik niet iedere keer de LPG tank er uit moet trekken bij de keuring. Nu we weten wat er gaat gebeuren kan ik hem gewoon laten keuren bij de RDW.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

Plaats reactie