Even voorstellen...

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
Bo2002
Contacteer:

Even voorstellen...

Bericht door Bo2002 » 23 mei, 2013 16:58

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar mei ben ik de trotse bezitter van een BMW 2002 Touring, bouwjaar 1973.
Ik heb er even naar moeten zoeken voordat ik er een naar mijn zin heb kunnen vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt!

Afbeelding

Afbeelding

Mijn autohobby is er altijd geweest, maar pas echt serieus geworden, nadat ik de wilde haren een beetje kwijt was. Toen ben ik begonnen met het restaureren (body-off) van een originele Kever Karmann Cabrio en daarna nog eentje… per Kever een goede 1800 uur werk aan gehad… maar daar zullen jullie hier niet echt op zitten wachten waarschijnlijk…
Omdat er inmiddels twee kleine dochtertjes bij zijn gekomen, was de beschikbare tijd wat minder geworden dan eerst het geval was. Om weer zo’n ‘groot’ project te starten zag ik even niet meer zitten. Daarnaast wilde ik wat actiever worden in de (klassieke) rittensport.
Dus een ‘rijdend’ project leek me een geschiktere optie dan een totaalrestauratie.

Ik heb de Touring gevonden in Den Haag, de verkoper had de BMW een jaar eerder gekocht van een garagehouder in Haarlem, die deze BMW had opgemaakt voor de hobby.
Hij heeft hem in 2009/2010 geheel opnieuw overgespoten en weer in orde gemaakt nadat deze jaren in een loods had stilgestaan.

De verkoper had de Touring puur gekocht om mee te rijden en was zelf niet echt technisch, waardoor er toch wel weer de nodige gebreken aan begonnen te komen.
Ideaal voor mij dus voor de hobby!

De belangrijkste punten op de lijst waren als volgt:
- Voorremmen rammelden bij het aanremmen
- Uitlaat hing zo’n beetje los onder de auto
- De torsiestang om de motorkap omhoog te houden ontbrak nog
- Defecte km-teller
- Tikje in de kop
- Pluimen bij overschakelen (zeg maar gerust ‘Houdini’…. Zo’n blauwzwarte rookwolk…)

Als eerste de motor maar eens voorzien van nieuwe olie met filter, bougies, koelwater etc.

Omdat veiligheid boven alles gaat, meteen maar de remmen aangepakt.
De zuigers in de klauwen bleken gedeeltelijk vast te zitten, ofwel reviseren, nieuwe blokken, schuiven en remvloeistof vervangen.

Ook de uitlaat weer in ‘ere’ hersteld, het beugeltje voor montage aan de versnellingsbak ontbrak en de nieuwe rubbers uiteraard.

De km-teller werkte inmiddels weer met dank aan Tomfish, die zo attent was om deze te repareren toen ik bij hem de torsiestang voor de motorkap heb opgehaald!

Omdat er in het najaar een aantal kaartleesritten/ klassieke rally’s op het programma stonden heb ik even niets meer aan de Touring gedaan en de overige gebreken voorlopig voor lief genomen.
Er is toen een Terratrip 303 in gekomen, de verlichting is op ‘peil’ gebracht d.m.v. en set Hella breedstralers en nog een setje Hella verstralers.
Daarnaast nog een oliedrukmeter, een olietemperatuurmeter, een accuspanning-meter en een rvs-schakelaarpaneel met juiste voedingen in het middenconsole ingebouwd.

Afbeelding

Al snel bleek echter de originele dynamo niet afdoende was (35 A)… na enig uitzoekwerk deze kunnen vervangen door een 65 A versie.
Vervolgens al een flinke dosis plezier met het klussen en rallyrijden achter de rug!

Afbeelding

Toen kwam het echte werk…het tikje in de kop…ging er aanvankelijk simpel vanuit dat de kettingspanner niet meer naar behoren zijn werk zou doen….klopt het was de spanning van de ketting, maar meer doordat deze zelf was opgerekt en niet de spanner…

Toch dus maar het hele motorblok uit de Touring gehaald en de kop gelicht.
Omdat het pluimen ook verholpen moest worden, ging ik ervan uit dat dit wel opgelost zou zijn door het vervangen van de klepseals…
De kop weggebracht naar een revisiebedrijf met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd alles mooi schoon gemaakt, de distibutieketting vervangen samen met het onderste tandwiel, nieuwe pakkingen, nieuwe koelwaterslangen etc. en het blok zo weer teruggebouwd in de veronderstelling dat alles weer in orde zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Dit bleek echter niet het geval……ik was iets te gemakkelijk geweest.
Het probleem bleek niet in de klepseals te zitten, maar in de olieschraapveren en het ontbreken van hoongroeven….dom dom dom….
Was er dus iets te gemakkelijk vanuit gegaan dat alles in orde was omdat de compressiemeting rond de 12 bar uitkwam…
Maarja de Hornelandrally kwam eraan op 1 maart….
Dus er maar voor gekozen deze eerst te rijden en op 28 april nog de peelrandclassic om vervolgens verdere actie te gaan ondernemen.

De Hornelandrally was de eerste keer voor ons en had ik voor geen goud willen missen!!
Zag toevallig in een ander topic al een foto voorbij komen 
Het was twee dagen (met aardig het gas erop…) toeren door Limburg, de Ardennen, Luxemburg en Noord-Frankrijk…

Hieronder enkele foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog de Peelrandclassic rally gereden op 28 april en vervolgens het motorblok voor de tweede keer eruit gehaald…
Inmiddels ligt hij in losse onderdelen bij de revisateur..

Afbeelding

Omdat er onderin de cylinders een lichte stootrand was ontstaan zal het nu geboord/ gehoond worden en nieuwe zuigers erin. De (al niet origniele) TII-zuigers met compressieverhouding 1:10 worden nu maar meteen vervangen door gesmede zuigers met compressieverhouding 1:11.
Ben benieuwd wat dit gaat geven! 

Nu maar aan de gang met de bodyschutz van de bodem te verwijderen, dan een goede beschermlaag aanbrengen, kleine plekjes wellicht meteen repareren, dan kan hij er weer even tegen!
De linkerbinnendorpel achter is sowieso wat aan de slechte kant , dus maar eens kijken hoe we dit op kunnen gaan lossen/ lassen….

Vandaag ook nog de stuurnaaf voor een sparco-sport-stuurtje binnengekregen en uitlaat-isolatietape om het uitlaatspruitstuk in te tapen, dus we hoeven ons niet te vervelen de komende weken!

Tot zover mijn verhaal, ik zal jullie in ieder geval verder op de hoogte houden van alle ontwikkelingen!

Vriendelijke groet, Bjorn

BMW 2002 Touring 1973
- 2l M10 blok
- Verlengde drijfstanden, kortere zuigers
- Dubbele dell'orto's
- Spaghetti-spruitstuk
- Geflowde en paar mm gevlakte kop
- Schrick 304 graden nokkenas met dubbele Schrick klepveren
- Illuminition electronische ontsteking

Maarten
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door Maarten » 23 mei, 2013 17:36

mooie auto en je gebruikt hem goed zie ik

welkom hier en veel 02 plezier !
bmw 1802 1971 verona stalling
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 2002 1972 inkamotorloos
bmw 1802 1973 golf geel 2l turbo LPG
bmw 2002 1974 verona project met laag stof erop
bmw 323i 1979 le mans blauw
bmw 316 1984santorin blauwm50b25
bmw 316i 1987 vies bruin

Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 23 mei, 2013 18:00

Welkom op het forum! Heb jij van mij een oranje torsiestang voor de motorkap gekocht? Geloof van wel. (Ja dus, had de tekst nog niet gelezen!)
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 1502 » 23 mei, 2013 18:02

Welkom hier, Bjorn. Mooie Touring en een mooie introductie van jezelf en de auto.
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)

2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 2002tje » 23 mei, 2013 18:02

Hallo Bjorn, ook welkom hier!

And keep up the good work :wink:
Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 1600 Touring '72 Fjordblau
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door japo » 24 mei, 2013 05:41

Weer een mooie Touring die goed gebruikt wordt.
Welkom Bjorn.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (daily driver)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i (uitgeleend)
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring

Jake
Contacteer:

Bericht door Jake » 24 mei, 2013 06:09

Welkom Bjorn

Ziet er goed uit, ik had je al gezien en even gesproken met de peelrand classic leuk dat je ook dit forum hebt ondekt, misschien kunnen we wat kennis delen als het goed is kom je toch ook bij ons uit de buurt,
1975 1802 Verona rood

Trax
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Trax » 24 mei, 2013 09:49

Iemand uit de buurt. Waar laat je revisie werkzaamheden uitvoeren ?

BMW-rules
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door BMW-rules » 24 mei, 2013 10:08

Zo te zien een echte liefhebber.
Van harte welkom!
BMW E10 2002tii RH-14-DN
BMW E10 2002ti 89-58-VP
BMW E21 323i JB-SP-85
BMW E9 2.5 CS 29-YB-80
BMW E10 2002 33-FD-72
BMW E10 1602 87-DM-30

1x 520
3x 325i
1x 318is
1x 328i

Bo2002
Contacteer:

Bericht door Bo2002 » 24 mei, 2013 10:38

Dank voor de leuke spontane reacties terug!
Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden

@ Tomfish, ik ben vorig jaar inderdaad bij je langs geweest voor de oranje torsiestang.
Heb hem schoongemaakt, zwart gespoten en vervolgens gemonteerd. Toch wel praktisch dat de motorkap uit zichzelf blijft open staan ;)
Hoe gaat het met de resto van jouw 02 verder?

@Jake, we hebben elkaar inderdaad even kort gesproken tijdens de peelrandclassic, ik kom zelf ook uit Weert, dus mocht er iets zijn waarin ik eventueel kan helpen, geen enkel probleem uiteraard!
Heb overigens nog wel wat leuke foto's van de zondagmiddag op de slipschool, ik zal wel even een keer een cd-tje met de originele versies afgeven bij jullie op de zaak of ik geef het een keer aan Mark die bij jullie werkt, die huurt de loods achter die van ons in ospel.
Afbeelding

Bo2002
Contacteer:

Bericht door Bo2002 » 24 mei, 2013 10:42

Trax schreef:Iemand uit de buurt. Waar laat je revisie werkzaamheden uitvoeren ?
Het ligt nu bij JPS in Weert.

Erg prettig bedrijf, leveren goed werk en denken praktisch mee!

Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Bouke Veurman » 24 mei, 2013 10:58

NICE
8)
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood

Jake
Contacteer:

Bericht door Jake » 24 mei, 2013 23:46

Bjorn vette foto van Maurice (mijn navigator & monteur) en mijn 02 in action zal ik maar zeggen.
Leuk dat je me een CD met foto's komt brengen, en uberhaubt leuk dat de 02 gedachte bij ons in de streek zo leeft.

Wellicht kunnen we wat kennis uitwisselen dat is altijd handig.
1975 1802 Verona rood

Bo2002
Contacteer:

Bericht door Bo2002 » 30 mei, 2013 10:14

Weer even een update...

Het was me bekend dat de linker binnendorpel achter niet meer in de beste staat was.
Omdat de motor nu toch bij het revisiebedrijf ligt, was ik op 'zoek' naar andere klusjes.

Afbeelding

Zo gevonden dus...
Even wat geprikt met de schroevendraaier en met de komborstel op de slijpschijf schoongemaakt.
Zie hieronder het resultaat.
werk aan de winkel dus.
Afbeelding
Afbeelding

Nu eens even kijken hoe dit het beste opgelost kan gaan worden...
Het liefste zou ik het herstellen zonder aan het buitenplaatwerkwerk te komen, maar ben bang dat dit toch onvermijdelijk is.
Het plaat- en spuitwerk is hier nog keurig in orde (wellicht de onderrand even schoonmaken, voorzien van epoxy, nadenkit, bodyschutz etc. maarja is dit überhaupt mogelijk.
Afbeelding

Wellicht dat een van jullie hier een slim idee over heeft???

Meteen maar doorgepakt (nu is de bodem toch vrij van bak, uitlaat, aandrijfas etc.) en het voorste deel tot iets voor de achteras maar in zijn geheel schoongemaakt...lekker werkje met al die oude lagen tectyl, bodyschutz etc..

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast nog drie kleine plekjes tegengekomen, meteen maar even nieuwe stukjes inmaken en vervolgens goed behandelen.
Denk dat ik dit met 2k epoxy ga spuiten, vervolgens een waterdichte laag (gewone 2k lak), dan een laag elastische 3m bodyschutz en vervolgens weer aflakken met een 2 lak.

vriendelijke groet! Bjorn

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 30 mei, 2013 12:20

Welkom hier en goed bezig met de Touring!!

Veel plezier op het forum.

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart

Noud
Contacteer:

Bericht door Noud » 30 mei, 2013 13:28

Welkom,
Leuke auto en zo te zien pak je het ook serieus aan. Mooi om te zien dat je de 02 goed gebruikt!
Wat betreft de dorpel zou ik beginnen met de buitenplaat open te maken, deze ziet er geplamuurd uit en ik ben bang dat je onder de plamuur hetzelfde aantreft(eigen ervaring)
Behalve dat je achterplaat weg is zal je binnendorpel en kriksteun ook wel zijn opgegeten(wederom ervaring :( ). Als je de dorpel nou alleen openslijpt kan je later alleen de dorpel in kleur laten/gaan spuiten. Dit komt niet heel precies want er komt een strip overheen en je hoef geen vlakke plaat te spuiten dat scheelt weer bij het strak maken.

Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn hier met ervaring met dorpels :wink:
Succes

Groeten Noud
www.bmw2002restauratie.blogspot.com

BMW 2002 '74 met 2.5L DOHC 6 cilinder 24V
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V

Bo2002
Contacteer:

Bericht door Bo2002 » 06 augustus, 2013 12:26

Hoi allemaal,

Weer terug van vakantie, dus vol goede moed weer aan de gang!
Voor mijn vakantie heb ik het deel van de bodem vóór de achteras en de wielkasten voor nog af kunnen ronden met epoxy, autolak, vervolgens bodyschutz en nog een keer afgespoten met autolak.
Foto's volgen nog natuurlijk...

Als het goed is zijn vandaag of morgen de Bilsteins binnen, dus we gaan nu met het onderstel aan de gang.
Voor de klassieke rally's is de jamex verlagingsset toch minder ideaal, dan op de originele hoogte te rijden.

Meteen via Loentje de naven geregeld voor een remmenupgrade en tevens, volvo 240 klauwen. Deze waren nog los maar voor de zekerheid toch even uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt, nieuw ate-remmenvet erin en een revisiesetje rubbers erop aangebracht.
Nu schijnt het dat de gaten van de remklauwen nog wat gevijld dienen te worden om ze perfect passend te maken, heeft iemand hier wellicht een foto van? Dan weet ik vooraf een beetje in welke orde ik aan de gang moet!
Vast dank voor de assistentie!

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 06 augustus, 2013 12:48

Even de zoekfunctie gebruiken, volgens mij heeft Henk Vruggink hier ooit een how to voor geschreven.

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart

morretje
Contacteer:

Bericht door morretje » 22 maart, 2014 20:38

Hey 02 Maatje :lol: