(alvast m'n excuses voor de enorme lap tekst, mijn voornemen om het wat kort te houden is niet echt geslaagd)
Bij deze, nu ik eindelijk in het bezit ben van een (op het eerste zicht althans) deftige (rijdende) E10, mezelf ook eens voorstellen (na wat probleempjes met de activatie van m'n forumaccount). Ik ben Ian, uit België (randje Oost- en West-Vlaanderen) - alweer een zuiderbuur dus wegens gebrek aan een Belgische 02-community.

Sinds januari vorig jaar was ik reeds in het bezit van 2 E10's, een 1969 Chamonix 1600-2 en een 1974 Chamonix (maar oorspronkelijk Fjordblau-metallic) 2002 Automatic (een van origine NL auto trouwens). Echter waren dit beiden full-resto projecten. De 1600 zat nog in elkaar (al hadden vorige eigenaars er ook al beginnen aan werken, ze waren wellicht van plan om Turbo of Alpina verbredingen te steken), de 2002 was volledig gestript en de grootste laswerken waren reeds gebeurd (nieuwe neus, en nieuwe kofferbodem). Plan was om de 2002 af te werken en te verkopen, en dan met de opbrengst van de verkoop de 1600 te restaureren. Echter door m'n beperkte technische kennis (normaal ging ik dit niet alleen doen maar degene die me hierbij ging helpen had te veel eigen bezigheden) wist ik al snel dat er niet veel van in huis ging komen.
In m'n hoofd had ik vele plannen, die nu en dan veranderden (op een bepaald moment wou ik de 2002 eigenlijk ook gewoon houden, maar wat meer custom (M42 motor en turbo verbredingen bvb), om dan de 1600 volledig origineel te laten. Maarja, in het hoofd is helaas niet de werkelijkheid.

Met de opbrengst van de verkoop is het natuurlijk zeer verleidelijk om eens te kijken wat er nog allemaal op de oldtimermarkt te vinden is. Ik zocht dus af en toe op zoekertjessites naar o.a. BMW E10's. Maar de weinige exemplaren die online te vinden waren in België waren veelal te duur, of te veel aangepast volgens de smaak van vorige eigenaren, of met te veel werk (ik wou een rijklare, of eentje met niet te veel werk aan om rijklaar te maken). Op een dag zag ik dan een 'BMW 1602 S' online verschijnen. Ik klikte het zoekertje aan, en zag een vrij korte beschrijving in gebrekkig Nederlands (de auto stond (en staat voorlopig nog) in Henegouwen, over de taalgrens) en een paar vage foto's waarop niet zo heel veel te zien was. Een paar dagen en weken gingen voorbij, en af en toe zocht ik het zoekertje weer op, om te kijken of hij nog online stond of niet. In de tekst stond dat hij enkel reageerde op telefonisch contact. Omdat de verkoper Franstalig is, en m'n Frans (zeker via de telefoon, en ik bel niet zo graag) nogal roestig is, besloot ik een SMS'je (je kan maar proberen dacht ik), in het Nederlands dan nog (gezien z'n zoekertje ook in het (dan wel gebrekkig) Nederlands stond, te sturen, met de vraag wanneer het zou passen om de BMW 1602 S eens te komen bekijken.

Toen volgde er stilte, tot ik een paar dagen later toch een antwoord kreeg, in het (gebrekkig) Nederlands.

De verkoper heeft een hele hoop oldtimers en is vooral liefhebber van vooroorlogse auto's (omdat hij deze ook nog heeft weten rondrijden vroeger, dus met de 02 had hij niet echt veel feeling wegens 'te jong' (dus hij snapte waarom ik er wel liefhebber van was, al heb ik ook maar één herinnering als kind van een 02 in het straatbeeld). Hij heeft 'm destijds in de schuur binnen gereden en in een hoek geparkeerd, en daar is hij vervolgens een paar jaar blijven staan. Helaas geen testrit kunnen doen omdat de doorgang versperd was door z'n andere auto's en allerlei onderdelen. De verkoper zei dat de auto volledig origineel was en nooit gerestaureerd. Echter zag ik meteen een stukje overspray op een raamrubber, dus volgens mij is de auto zeker al eens herspoten of gerestaureerd (al dan niet gedeeltelijk). Maar dit is gezien de leeftijd ook niet abnormaal. Helaas duikt de roestduivel her en der (weer?) op, maar je kan in deze prijscategorie niet alles verwachten natuurlijk, en desondanks ziet het geheel er netjes uit. Hij pochte ook over dat het een 1602 S is (zo staat het ook op de papieren), zogezegd een 'Sport' dus, maar dat is zoals ik al op dit forum gelezen had een eigen uitvinding van de constructeur (Moorkens) in België (om invoertaksen te ontwijken werden de 02's in België als Semi Knock Down kits geïmporteed en door Moorkens in België geassembleerd) en is er weinig of geen verschil met een 'gewone' Duitse of Nederlandse 1602 (meer details over de betekenis van de S in '1602 S' zijn altijd welkom). Ze kregen dan ook een bijkomend chassis nummer van Moorkens. Helaas zijn de archieven van Moorkens uit deze periode niet bewaard en kan je dus geen historiek of oorspronkelijke optielijst opzoeken aan de hand van je chassisnummer, zoals bij niet-Belgische 02's.
Het is wel een speciaal gevalletje, een soort tussenmodel en kruising tussen een pre-facelift en een facelift.

In afwachting tot hij thuis staat heb ik alvast een paar vage foto's van de 02, door al het materiaal er rond kon ik helaas geen foto's maken waarop hij er compleet op staat. Maar beter dan niets. Heb wel de foto's van in het zoekertje. Iemand die weet welke kleur het is, en of het een originele 02 kleur is? In de motorruimte vond ik niet meteen een sticker met de kleurbenaming (of ik heb erover gekeken). Is op het eerste zicht blauw, maar heeft precies toch een wat paarsachtige schijn, vooral als je de led lamp erboven houdt.

Dit waren de foto's van het zoekertje:

Ter afsluiting nog eentje in (zo lijkt het toch) dezelfde kleur en dezelfde velgen.

Jammer genoeg hebben we sinds 2010 geen kleine nummerplaten meer zoals op bovenstaande foto's, maar lelijke Europees-formaat gevallen (te modern uitziend, en met een vreselijke vormgeving met die indexcijfer/-letter vooraan). :/ Zo'n klein plaatje vind ik namelijk veel mooier passen, zeker op oudere auto's. Beetje hetzelfde soort gemis zoals sommigen van jullie hebben met de blauwe platen voor oldtimers van voor een bepaald jaar in Nederland denk ik. Door de positie van het verplichte mistlicht achteraan is er zelfs geen plaats voor een Europees formaat. Wellicht komt er dan een kleinere meer vierkante 'motorplaat' (zelfde formaat als de nummerplaten voor moto's) op, wat enkel toegestaan is indien een normale of grotere 'vierkante' plaat niet past zoals in dit geval (ja, zo'n details houden me dus ook bezig haha).
Optisch ziet de 02 er op het eerste zicht dus vrij goed uit, maar door de lange stilstand is er technisch wel wat werk aan. De batterij is (ondanks dat ze afgekoppeld was) dood, vrees ik. Met een booster geraakte hij uiteindelijk wel (moeilijk, vanwege de lange stilstand? Of een vervuiling in carburator of leiding ergens?) in gang. De motor draaide wel mooi, dus daar zijn niet meteen problemen mee denk ik (hoop ik), al gingen m'n haren wel even rechtstaan toen de verkoper een tijdje vol gas zat te geven met koude motor. Sowieso zullen alle vloeistoffen en dergelijke vernieuwd moeten worden. En ik denk de remmen wellicht ook (niet kunnen testen, maar kans is groot na die lange stilstand). Het ontkoppelingspedaal bleef ook op de grond staan, dus ermee rijden zal vrees ik niet lukken voorlopig, dus daar moet ook naar gekeken worden. Ik dacht dat ik ermee ging kunnen rijden, dus denk dat de verkoper daarom iets van de prijs heeft af gelaten (en ook omdat hij wellicht zag dat ik wel degelijk serieuze interesse had in de auto, en misschien ook omdat ik de eerste was die kwam kijken nadat hij toch al eventjes online stond).
Ik zat te denken om, nu er toch een en ander vervangen moet worden, meteen enkele dingen te upgraden (remmen bijvoorbeeld)? Wat zijn met andere woorden een beetje de 'must-do' mods voor elke 02, waardoor het rijplezier vergroot wordt? Of zouden jullie voorlopig enkel focussen op het rijklaar maken? Tips en dergelijke zijn altijd welkom!
Petje af voor degenen die de volledige tekst doorploegd hebben.

Wat kost het trouwens om clublid te worden? (want de meest interessante topics zullen wellicht in het clubgedeelte staan) Vind dit namelijk niet meteen terug.