Onderzoek Oldtimerbeleid

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
Thomasgtt
Contacteer:

Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht door Thomasgtt » 26 december, 2012 14:30

Beste clubleden,

Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft, doe ik onderzoek naar oldtimer bezit en een nieuw oldtimer beleid in Nederland. Daarvoor heb ik een online vragenlijst opgesteld waarin oldtimer bezitters een aantal vragen worden gesteld. Ik zou hier iedereen die eigenaar van een oldtimer is (volgens de huidige regeling), willen vragen om mij te helpen bij het onderzoek en de vragenlijst in te vullen.

In de vragenlijst wordt een nieuwe regeling voorgesteld, dit is een puur hypothetisch geval en het hoeft dus niet de beste, de meest geschikte, of de oplossing met mijn voorkeur te zijn.

De vragenlijst is te bereiken via http://www.thesistools.com/oldtimerbeleid

Alvast enorm bedankt!

Groeten Thomas
Laatst gewijzigd door Thomasgtt op 27 december, 2012 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

martin1802
Contacteer:

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht door martin1802 » 26 december, 2012 16:13

Heb hem ingevuld en even bekend gemaakt op het E30 forum misschien zorgt dat voor wat extra resultaten :)

Mvgr,
Martin
E30 318 soon to be 320 project.
E30 316 mijn betrouwbare daily die elke dag boven de 340.000 uit tuft.
E30 325E het project van mij en mijn vader.

Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 26 december, 2012 18:32

De regeling die hierin wordt behandeld, namelijk een maximaal aantal kilometers van 4000 per jaar kan nooit worden gehandhaafd. Als de auto voor de APK keuring moet dan draai ik de meter wel even terug of stop ik er een andere in. Zeker bij de wat oudere auto is dit zeer gemakkelijk te doen.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

martin1802
Contacteer:

Bericht door martin1802 » 26 december, 2012 18:45

Tom misschien is het handig als je dit soort dingen niet op internet zet ??
De regering hoeft niet alles te weten :twisted:

66-YB-40
Contacteer:

Bericht door 66-YB-40 » 27 december, 2012 07:43

Heb hem ook ingevuld, maar ik zie toch meer heil in een 60 dagen kaart.
Wanneer we naar de eiffel gaan met het hemelvaart weekend, dan rijd je makkelijk 1000 km
Dan is die grens snel bereikt
Gr. Marcel

BMW 320I '84 balticblue
Ford Focus wagon '06 Aquarius blue

Gehad:
315 '84 Delphin
323I '82 Zypressengrun
316 '85 Delphin
324D '87 Cirrus
320I '87 Lachsilber
316I '93 Calypsorot
1502 '75 Chamonix
en een hoop oninteressant spul...

02plus
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 02plus » 27 december, 2012 10:12

gewoon 30 jaar grens en 100 jaar voor diesels . Anders wordt het geklooi met formulieren kastjes enz.En beste Thomasgtt de knac heeft je werk al klaar misschien kun je ze een mailtje sturen.

http://www.fehac.eu/
Ad

02PLUS
1600-2 1969 Ratlook
1600 -2 project
2002 project
bmw 528 E12

Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 27 december, 2012 10:13

30 jaar benzine, 35 jaar diesel lijkt me niet onredelijk.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

karel fortuin
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door karel fortuin » 27 december, 2012 10:15

ingevuld, ik kan me wel vinden in deze regeling van 4000km/jaar. rij nu +- 2000km met dagelijks gebruik dus hou ik toch ruim over voor extra uitstapjes cq evenementen.
1974 tricolore 2002ti
1975 verona 2002
2002 titansilber 320i 2.2 24v E46

Thomasgtt
Contacteer:

Bericht door Thomasgtt » 27 december, 2012 12:13

Tomfish schreef:De regeling die hierin wordt behandeld, namelijk een maximaal aantal kilometers van 4000 per jaar kan nooit worden gehandhaafd. Als de auto voor de APK keuring moet dan draai ik de meter wel even terug of stop ik er een andere in. Zeker bij de wat oudere auto is dit zeer gemakkelijk te doen.
Tom, bedank voor je feedback, de controle is inderdaad een lastig punt. Je zou dit onderzoek meer verkennend kunnen zien. Het is belangrijk om te bepalen welke elementen een (belangrijke) rol spelen bij het vormen van een eventueel nieuw beleid. Daarvoor wordt er een regeling voorgelegd, aan de hand waarvan er metingen gedaan kunnen worden. Het is dus ook niet zo dat hetgeen voorgesteld perse de beste oplossing is, of überhaupt goed werkt. Er is ingezoomd op 1 oplossingsrichting waar de metingen worden gedaan, maar dit had voor hetzelfde geld een ander voorstel kunnen betreffen.

Los van het onderzoek denk ik dat de controle wel steeds beter mogelijk is. Als je bedenkt op welke plekken je kenteken wordt geregistreerd en dat dit alleen maar zal toenemen, dan is bijvoorbeeld een koppeling met een trajectcontrole geen onlogische stap om te controleren op de waarschijnlijkheid van een kilometerstand.
Laatst gewijzigd door Thomasgtt op 27 december, 2012 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomasgtt
Contacteer:

Bericht door Thomasgtt » 27 december, 2012 12:19

02plus schreef:gewoon 30 jaar grens en 100 jaar voor diesels . Anders wordt het geklooi met formulieren kastjes enz.En beste Thomasgtt de knac heeft je werk al klaar misschien kun je ze een mailtje sturen.

http://www.fehac.eu/
Ad, klopt de Fehac / Knac zijn op hetzelfde vlak bezig. Het punt is dat ik mijn onderzoek ben opgestart toen het rapport van het PBL is uitgekomen (Milieueffect door Oldtimers) in augustus. Ik had nooit kunnen bedenken dat er rond het einde van het jaar een vergelijkbare enquête zou zijn. Maar zelf heb ik het idee dat de onderzoeken toch behoorlijk verschillen, het vervelende is alleen dat sommige mensen zoiets hebben van, alweer een enquete, laat maar.

Maar goed, vooralsnog gaat het voorspoedig, waarvoor ik iedereen nogmaals dank.

Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 27 december, 2012 12:39

Thomasgtt schreef: Los van het onderzoek denk ik dat de controle wel steeds beter mogelijk is. Als je bedenkt op welke plekken je kenteken wordt geregistreerd en dat dit alleen maar zal toenemen, dan is bijvoorbeeld een koppeling met een trajectcontrole geen onlogische stap om te controleren op de waarschijnlijkheid van een kilometerstand.
Ah, Big Brother. Dan rijd ik wel door de polder naar t'werk.
tom@bmw02club.nl

1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 1502 » 27 december, 2012 16:08

@ Thomasgtt, een vraag uit nieuwsgierigheid: Waarom wordt er naar persoonlijke gegevens gevraagd zoals mijn inkomen?
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)

martin1802
Contacteer:

Bericht door martin1802 » 27 december, 2012 16:16

Ik denk dat ze willen weten of je 10 % of 95 % van je loon uitgeeft aan de auto.
Zijnde het bij 1% geen liefhebber en 95 % een die hard auto gek 8)

Thomasgtt
Contacteer:

Bericht door Thomasgtt » 27 december, 2012 16:47

1502 schreef:@ Thomasgtt, een vraag uit nieuwsgierigheid: Waarom wordt er naar persoonlijke gegevens gevraagd zoals mijn inkomen?
Hoi Hans,

Wat Martin al aangeeft klopt, inkomensgegevens worden gebruikt om te bepalen welk deel er uitgegeven wordt aan de oldtimer. Daarnaast is er in de discussies om een nieuwe regeling ook geroepen dat het bezit van een oldtimer een rijke lui's hobby is. Met dit soort gegevens kun je hier wat meer gedegen uitspraken over doen.

De enquête is overigens geheel anoniem en de informatie wordt vertrouwelijk behandeld.

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 28 december, 2012 11:47

Ik heb hem ook ingevuld, maar ik vind de vraagstelling wat summier of er mag nog wat extra info bij. Zo is het denk ik belangrijk om te vragen hoeveel oldtimers iemand heeft. Daar zie je ook deels de liefhebberij in terug.

Ik rij namelijk met mijn zeven dagelijks, maar de rest staat het grootste gedeelte van het jaar op stal.

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart

FunPlay
Contacteer:

Bericht door FunPlay » 28 december, 2012 13:37

Thomasgtt schreef:Beste clubleden,
Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft, doe ik onderzoek naar oldtimer bezit en een nieuw oldtimer beleid in Nederland. Daarvoor heb ik een online vragenlijst opgesteld waarin oldtimer bezitters een aantal vragen worden gesteld. Ik zou hier iedereen die eigenaar van een oldtimer is (volgens de huidige regeling), willen vragen om mij te helpen bij het onderzoek en de vragenlijst in te vullen.

In de vragenlijst wordt een nieuwe regeling voorgesteld, dit is een puur hypothetisch geval en het hoeft dus niet de beste, de meest geschikte, of de oplossing met mijn voorkeur te zijn.
Hallo Thomas,
Wat ga je met het onderzoek doen ?
Wellicht leuk voor je studie maar ik zie de link van Technische Bestuurskunde en oldtimer auto's die voornamelijk hobbymatig gebruikt worden niet.
En wat ga je met de uitkomst van dit onderzoek doen ?
Wat is je doel ?

Op veel forums komen diverse vragenlijsten langs die altijd beginnen met "Voor mijn studie blabla doe ik onderzoek naar blabla"
Maar in veel gevallen betreft het helemaal geen studie maar zit er een bedrijf achter die onderzoek doet en daar op deze manier de onderzoeks kosten zo laag mogelijk probeert te houden. Tevens hoor je nooit meer iets terug over het resultaat of doel.

En als ik je vragen en stellingen zo lees dan is dit bijna hetzelfde onderzoek als de KNAC.
Geef je jouw onderzoeks resultaten ook door aan de KNAC?
Immers, als het alleen voor jouw studie doel is dan zou je dit best kunnen doen ?
Heb je wellicht ook een vergelijkings mogelijkheid of jouw manier van vragen stellen en onderzoek doen naar een gelijkenis in de uitkomst heeft.

Ik ben benieuwd naar je onderzoek resultaat.
En zou dit ook graag hier terugzien.

Groeten,
Arjan
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"

Thomasgtt
Contacteer:

Bericht door Thomasgtt » 28 december, 2012 15:07

Arjan, het onderzoek wordt gebruikt voor een bachelor scriptie en zou als vooronderzoek gebruikt kunnen worden van een bredere studie door de TU. Dit laatste is echter nog onzeker. De link met de studie Technische Bestuurskunde en oldtimers is misschien moeilijk te leggen, het gaat ook meer om het achterliggende onderzoek en het blootleggen van verbanden die een rol spelen bij een eventueel nieuw beleid. Ik heb zelf een combinatie gemaakt met mijn studie en hobby, waardoor het onderzoek naar oldtimers is ontstaan. Ik kan je dus ook verzekeren dat er geen bedrijf achter zit, of iets in die trant.

De resultaten worden niet met de KNAC gedeeld, het klopt dat er wel veel overeenkomsten zijn waardoor het een beetje dubbel lijkt. Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik dit onderzoek gestart rond augustus en is het onderwerp sinds die tijd steeds meer in de schijnwerpers komen te staan. Op zich goed, omdat je meer met een actualiteit bezig bent en het onderwerp meer leeft onder de doelgroep, maar soms wordt je ook door het nieuws ingehaald of ontstaat er, door de aandacht andere partijen, vergelijkend werk.

Thomasgtt
Contacteer:

Bericht door Thomasgtt » 28 december, 2012 15:09

Mochten er trouwens meer mensen zijn zoals Arjan, die het leuk of interessant lijkt om op de hoogte gehouden te worden van de resultaten, stuur mij dan even een pb met een email adres.

Plaats reactie