Alle punten genoemd op de pagina Advies zijn van invloed op de prijs. En daarnaast ook de vraag en het aanbod. De afgelopen jaren is het aanbod afgenomen en de vraag is vrij stabiel gebleven. De laatste jaren is dan ook duidelijk zichtbaar dat de prijzen van de 02 stijgende zijn.
Wat is een gebruikte 02 of 4-deurs waard?
De stijging van de prijzen is te wijten aan het feit dat er inmiddels veel 02’tjes verdwenen zijn en een relatieve harde basis zeldzaam wordt. Tevens is het plaatwerk, wat overigens nog verkrijgbaar is bij BMW, ook sterk in prijs gestegen.
Om te weten wat jouw BMW waard is kun je hem laten taxeren. Vaak is zo’n taxatierapport meer van belang voor de verzekering. Als je namelijk een getaxeerde 02/4-deurs te koop ziet staan, ligt de vraagprijs vaak behoorlijk onder de taxatiewaarde. Maar ook bij de erkende taxateurs wil de uitkomst nog wel eens heel verschillend zijn.
Een reële methode is die met de klassenindelingen. Er zijn 5 rubrieken waarin de staat van de auto beschreven wordt. Aan de hand van het type auto wordt dan per rubriek de waarde bepaald. Daarnaast is ook de zeldzaamheid van een type prijsbepalend. Van een 1600-2 cabriolet bijvoorbeeld zijn maar weinig exemplaren, deze zal dus ook niet vaak aangeboden worden.
Een apart discussiepunt vormt de originaliteit. De ene liefhebber wil absoluut een originele 02/4-deurs zoals die ooit de fabriek heeft verlaten. De ander wil een verlaagde BMW voorzien van sportvelgen, sportstoelen, een super stereo-installatie etc. Al deze accessoires worden in de waardebepaling zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten, dat blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
Klasse-indeling & pijzen
De 5 rubrieken, aan de hand waarvan je kunt bepalen waarin jouw BMW thuis hoort, worden hieronder uiteengezet. Vervolgens kun je in de richtprijzentabel bepalen waar je uitkomt met de waarde van je 02/4-deurs. En maak niet de fout om direct naar de hoogste prijzen te kijken, maar lees ook nog even de rest van dit artikel. Dan kun je vrij goed beoordelen in welke klasse jouw 02/4-deurs thuishoort. En om je een idee te geven: meer dan 10 02’s/4-deurs in de klasse 1 hebben we niet in Nederland!
Rubriek 1 | Rubriek 2 | Rubriek 3 | Rubriek 4 | Rubriek 5 |
---|---|---|---|---|
Onberispelijke staat, geen gebreken aan de techniek en carrosserie, nog geheel in originele staat (niet gerestaureerd). Geen spoilers, geen ruilmotor, geen andere lak, bekleding etc. Auto verkeert in absolute nieuwstaat. Zeldzaam en dus moeilijk aan te komen. | In (zeer) goede staat. Origineel of perfect gerestaureerd. Vrij van gebreken aan carrosserie en techniek. Zeer geringe tekenen van gebruik toegestaan. De auto moet wel origineel zijn (dus geen spoilers of andere kleur lak dan origineel etc.) Er mogen geen onderdelen ontbreken. | Gebruikte toestand, normale tekenen van gebruik. Kleine gebreken toegestaan (die nog niet direkt gerepareerd moeten worden, maar de auto is nog volledig rijklaar. Geen doorgeroeste delen. De A.P.K.-keuring mag geen enkel probleem zijn. | Stevig gebruikte toestand, gedeeltelijke restauraties toegestaan. Niet geheel rijklaar waardoor direkte reparatie noodzakelijk is. Lichte tot middelmatige roestsporen. Kleine onderdelen kunnen ontbreken of defekt zijn. Die moeten echter wel goed te repareren c.q. te restaureren zijn. | Slechte toestand, maar nog te goed voor de sloop. Restauratie hard nodig of slecht gerestaureerd. Niet rijklaar. Vrij grote investeringen noodzakelijk voor restauratie, maar nog wel lonend om te restaureren. Er kunnen bepaalde onderdelen ontbreken. |
Vanaf heden tonen wij geen indicatieprijzen meer op onze website omdat deze niet meer voldeden aan de hedendaagse vraagprijzen
Type | Bouwjaren | Aantal | CC | PK | KM/h | Nieuwprijs | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1502 | 1975-1977 | 71.564 | 1573 | 75 | 155 | € 4.804 | |||||
1600-2 | 1966-1971 | 210.451 | 1573 | 85 | 160 | € 3.536 | |||||
1602 | 1971-1975 | 56.351 | 1573 | 85 | 160 | € 4.084 | |||||
1600 TI | 1967-1968 | 8.835 | 1573 | 105 | 175 | € 4.068 | |||||
1802 | 1971-1975 | 83.351 | 1766 | 90 | 165 | € 4.266 | |||||
2002 | 1968-1975* | 336.907 | 1990 | 100 | 170 | € 3.875 | |||||
2002 Automatic | 1969-1975* | 36.663 | 1990 | 100 | 170 | € 3.875 | |||||
2002 TI | 1968-1972 | 16.448 | 1990 | 120 | 185 | € 4.492 | |||||
2002 tii | 1971-1975 | 38.703 | 1990 | 130 | 190 | € 5.218 | |||||
2002 turbo | 1974-1975 | 1.672 | 1990 | 170 | 210 | € 7.653 | |||||
1500 | 1962 – 1964 | 23.807 | 1499 | 80 | 150 | € 3.675 | |||||
1600 | 1964 – 1966 | 10.278 | 1573 | 83 | 150 | € 3.880 | |||||
1800 | 1963 – 1968 | 102.090 | 1773 | 90 | 160 | € 4.082 | |||||
1800 TI | 1963 – 1966 | 18.417 | 1773 | 110 | 170 | € 4.481 | |||||
1800 TISA | 1965 | 200 | 1773 | 130 | 180 | € 5.519 | |||||
1800/69 | 1968 – 1970 | 30.981 | 1766 | 90 | 160 | ||||||
2000 / 1,8 | 1971 – 1972 | 8.039 | 1766 | 90 | 160 | ||||||
2000 | 1966 – 1968 | 62.399 | 1990 | 100 | 168 | € 4.603 | |||||
2000/69 | 1968 – 1972 | 58.096 | 1990 | 100 | 168 | ||||||
2000 TI | 1966 – 1968 | 6.480 | 1990 | 120 | 180 | € 4.804 | |||||
2000 TI-lux | 1966 – 1968 | 12.413 | 1990 | 120 | 180 | ||||||
2000 tilux | 1968 – 1970 | 5.027 | 1990 | 120 | 180 | € 5.212 | |||||
2000 tii | 1969 – 1972 | 1.952 | 1990 | 130 | 180 | € 5.840 | |||||
2000 C | 1965 – 1968 | 443 | 1990 | 100 | 172 | € 6.950 | |||||
2000 CA | 1965 – 1968 | 3.249 | 1990 | 100 | 168 | € 7.256 | |||||
2000 CS | 1965 – 1968 | 9.999 | 1990 | 120 | 185 | € 7.154 | |||||
1600GT | 1967-1968 | 1.255 | 1573 | 105 | 190 | € 6.480 | |||||
1600-2 Cabrio | 1968-1971 | 1.692 | 1573 | 85 | 160 | € 4.898 | |||||
2002 Cabrio | 1971 | 200 | 1990 | 100 | 170 | € 5.808 | |||||
2002 Targa | 1971-1975 | 2.717 | 1990 | 100 | 170 | € 6.126 | |||||
touring 1600 | 1971-1972 | 4.379 | 1573 | 85 | 160 | € 4.472 | |||||
touring 1800 | 1971-1974 | 4.075 | 1766 | 90 | 165 | € 4.685 | |||||
touring 1802 | € 5.069 | ||||||||||
touring 2000 A | 1971-1972 | 989 | 1990 | 100 | 170 | ||||||
touring 2000 | 1971-1974 | 15.969 | 1990 | 100 | 170 | € 4.719 | |||||
touring 2002 | € 5.315 | ||||||||||
touring 2000 tii | 1971-1974 | 5.783 | 1990 | 130 | 190 | € 5.581 | |||||
touring 2002 tii | € 6.173 |