Alle punten genoemd op de pagina Advies zijn van invloed op de prijs. En daarnaast ook de vraag en het aanbod. De afgelopen jaren is het aanbod afgenomen en de vraag is vrij stabiel gebleven. De laatste jaren is dan ook duidelijk zichtbaar dat de prijzen van de 02 stijgende zijn.

Wat is een gebruikte 02 of 4-deurs waard?

De stijging van de prijzen is te wijten aan het feit dat er inmiddels veel 02’tjes verdwenen zijn en een relatieve harde basis zeldzaam wordt. Tevens is het plaatwerk, wat overigens nog verkrijgbaar is bij BMW, ook sterk in prijs gestegen.

Om te weten wat jouw BMW waard is kun je hem laten taxeren. Vaak is zo’n taxatierapport meer van belang voor de verzekering. Als je namelijk een getaxeerde 02/4-deurs te koop ziet staan, ligt de vraagprijs vaak behoorlijk onder de taxatiewaarde. Maar ook bij de erkende taxateurs wil de uitkomst nog wel eens heel verschillend zijn.

Een reële methode is die met de klassenindelingen. Er zijn 5 rubrieken waarin de staat van de auto beschreven wordt. Aan de hand van het type auto wordt dan per rubriek de waarde bepaald. Daarnaast is ook de zeldzaamheid van een type prijsbepalend. Van een 1600-2 cabriolet bijvoorbeeld zijn maar weinig exemplaren, deze zal dus ook niet vaak aangeboden worden.

Een apart discussiepunt vormt de originaliteit. De ene liefhebber wil absoluut een originele 02/4-deurs zoals die ooit de fabriek heeft verlaten. De ander wil een verlaagde BMW voorzien van sportvelgen, sportstoelen, een super stereo-installatie etc. Al deze accessoires worden in de waardebepaling zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten, dat blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Klasse-indeling & pijzen

De 5 rubrieken, aan de hand waarvan je kunt bepalen waarin jouw BMW thuis hoort, worden hieronder uiteengezet. Vervolgens kun je in de richtprijzentabel bepalen waar je uitkomt met de waarde van je 02/4-deurs. En maak niet de fout om direct naar de hoogste prijzen te kijken, maar lees ook nog even de rest van dit artikel. Dan kun je vrij goed beoordelen in welke klasse jouw 02/4-deurs thuishoort. En om je een idee te geven: meer dan 10 02’s/4-deurs in de klasse 1 hebben we niet in Nederland!

Rubriek 1Rubriek 2Rubriek 3Rubriek 4Rubriek 5
Onberispelijke staat, geen gebreken aan de techniek en carrosserie, nog geheel in originele staat (niet gerestaureerd). Geen spoilers, geen ruilmotor, geen andere lak, bekleding etc. Auto verkeert in absolute nieuwstaat. Zeldzaam en dus moeilijk aan te komen.In (zeer) goede staat. Origineel of perfect gerestaureerd. Vrij van gebreken aan carrosserie en techniek. Zeer geringe tekenen van gebruik toegestaan. De auto moet wel origineel zijn (dus geen spoilers of andere kleur lak dan origineel etc.) Er mogen geen onderdelen ontbreken.Gebruikte toestand, normale tekenen van gebruik. Kleine gebreken toegestaan (die nog niet direkt gerepareerd moeten worden, maar de auto is nog volledig rijklaar. Geen doorgeroeste delen. De A.P.K.-keuring mag geen enkel probleem zijn.Stevig gebruikte toestand, gedeeltelijke restauraties toegestaan. Niet geheel rijklaar waardoor direkte reparatie noodzakelijk is. Lichte tot middelmatige roestsporen. Kleine onderdelen kunnen ontbreken of defekt zijn. Die moeten echter wel goed te repareren c.q. te restaureren zijn.Slechte toestand, maar nog te goed voor de sloop. Restauratie hard nodig of slecht gerestaureerd. Niet rijklaar. Vrij grote investeringen noodzakelijk voor restauratie, maar nog wel lonend om te restaureren. Er kunnen bepaalde onderdelen ontbreken.

Vanaf heden tonen wij geen indicatieprijzen meer op onze website omdat deze niet meer voldeden aan de hedendaagse vraagprijzen

TypeBouwjarenAantalCCPKKM/hNieuwprijs12345
15021975-197771.564157375155€ 4.804     
1600-21966-1971210.451157385160€ 3.536     
16021971-197556.351157385160€ 4.084     
1600 TI1967-19688.8351573105175€ 4.068     
18021971-197583.351176690165€ 4.266     
20021968-1975*336.9071990100170€ 3.875     
2002 Automatic1969-1975*36.6631990100170€ 3.875     
2002 TI1968-197216.4481990120185€ 4.492     
2002 tii1971-197538.7031990130190€ 5.218     
2002 turbo1974-19751.6721990170210€ 7.653     
15001962 – 196423.807149980150€ 3.675     
16001964 – 196610.278157383150€ 3.880     
18001963 – 1968102.090177390160€ 4.082     
1800 TI1963 – 196618.4171773110170€ 4.481     
1800 TISA19652001773130180€ 5.519     
1800/691968 – 197030.981176690160      
2000 / 1,81971 – 19728.039176690160      
20001966 – 196862.3991990100168€ 4.603     
2000/691968 – 197258.0961990100168      
2000 TI1966 – 19686.4801990120180€ 4.804     
2000 TI-lux1966 – 196812.4131990120180      
2000 tilux1968 – 19705.0271990120180€ 5.212     
2000 tii1969 – 19721.9521990130180€ 5.840     
2000 C1965 – 19684431990100172€ 6.950     
2000 CA1965 – 19683.2491990100168€ 7.256     
2000 CS1965 – 19689.9991990120185€ 7.154     
1600GT1967-19681.2551573105190€ 6.480     
1600-2 Cabrio1968-19711.692157385160€ 4.898     
2002 Cabrio19712001990100170€ 5.808     
2002 Targa1971-19752.7171990100170€ 6.126     
touring 16001971-19724.379157385160€ 4.472     
touring 18001971-19744.075176690165€ 4.685     
touring 1802     € 5.069     
touring 2000 A1971-19729891990100170      
touring 20001971-197415.9691990100170€ 4.719     
touring 2002     € 5.315     
touring 2000 tii1971-19745.7831990130190€ 5.581     
touring 2002 tii     € 6.173